Yazar: Ar. Gör. Ezgi Alyürük Güngör
1 Aralık 2021 tarihli Resmi Gazete’ de, 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanunun 12., 14., 14/A, 18., 19., 20., 21., 22., 23., 24., 25. ve 26. maddelerine dayanılarak hazırlanan 31676 sayılı “Ödeme Hizmetleri Ve Elektronik Para İhracı İle Ödeme Hizmeti Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik” yayımlanmıştır. 31676 sayılı yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası’nın 27 Haziran 2014 tarihli 29043 sayılı yönetmeliği mülga edilmiştir.
31676 Sayılı Yönetmelik ile Getirilen Yenilikler:
Faaliyet İzni:
Yönetmeliğin “Faaliyet İzni” başlıklı on birinci maddesinin birinci fıkrasının ilk cümlesi gereğince faaliyet izni başvurusu yapan şirketin unvanının ödeme kuruluşu ya da elektronik para kuruluşu olduğunu gösteren ibareler içermesi zorunlu kılınmıştır. Fıkranın devamında ticaret unvanın ticaret sicil gazetesine tescilinden önce Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası nezdinde başlatılacak başvuruda, beş yüz bin Türk Lirası başvuru ücreti ödenme zorunluluğu getirilmiştir.
İstihbari inceleme aşamasının TCMB tarafından onaylanması halinde başvuru yapan kuruluş onaya ilişkin yazılı bildirimin yapılmasından sonra en geç yüz yirmi gün içerisinde TCMB’na nihai onay aşaması için başvuru yapmalıdır. Aksi halde başvuru sahibi şirket istihbari inceleme aşaması kapsamındaki bütün haklarını kaybedecek ve tekrar istihbari inceleme aşaması için gerekli işlemleri yerine getirmesi gerekecektir. Ancak TCMB bu süreyi, başvuru sahibi şirketin makul bir gerekçe sunması halinde altmış günü geçmeyecek şekilde uzatmaya yetkili kılınmıştır.
Ayrıca kuruluşların mevduat veya katılım fonu kabul etmesi, her türlü belge, ilân ve reklamlarında veya kamuoyuna yaptığı açıklamalarda banka adını ya da banka gibi faaliyet gösterdiği ya da banka adına işlem yaptığı izlenimini uyandıracak ifadeleri kullanması yasaklanmıştır.
Yönetmeliğin on altıncı maddesi gereğince ilgili kuruluşların kredi vermesi, kredi verdiği izlenimini yaratacak şekilde reklam ve pazarlama faaliyetlerinde bulunması ve ödenmesine aracılık ettiği tutarları taksitlendirmesi yasaklanmıştır.
Teminat Zorunluluğu:
Yönetmeliğin on birinci maddesinin ikinci fırkasında ise; fatura ödemelerine aracılık edilmesine yönelik hizmetleri sunmak için en az bir milyon Türk Lirası, diğer ödeme hizmetlerini (Yönetmeliğin dördüncü maddesinin birinci fıkrası e bendi hariç diğer bentleri) sunmak için en az iki milyon Türk Lirası, elektronik para ihraç etmek için ise en az beş milyon Türk Lirası teminat gösterilmesi zorunluluğu getirilmiştir.
Yönetmelik ödeme hizmetleri sunan kuruluşların, bu hizmetlerini ancak temsilci vasıtası ile gerçekleştirebileceği hüküm altına alınmıştır. Kuruluşların üçüncü kişileri yetkilendirmesi ve üçüncü kişilerle temsilcilik sözleşmesi dışında bir başka isim altında sözleşme imzalamaları yasaklanarak işlem güvenliği artırılmıştır.
On sekizinci maddenin yirmi ikinci fıkrasında ise işlenmiş kıymetli maden ve kıymetli taş alım satımında bulunan kuyumcu, sarraf ve mücevheratçı gibi isimlerle faaliyet gösteren kişilerin temsilci olamayacağı hüküm altına alınarak, temsilci olarak seçilebilecek kişilere sınırlama getirilmiştir.
Geçiş Hükümleri:
Kuruluşların bu yönetmelik ile yürürlüğe giren yeni hükümlere uyumlu hale getirilmesi için geçiş hükümleri başlığı altında geçici madde bir düzenlenmiştir. Bu maddenin birinci fıkrası gereğince kuruluşlar mülga yönetmelikte düzenlenmeyen yeni hükümlere yönetmeliğin yayım tarihinden itibaren bir yıl içerisinde uyumlu hale getirilmek zorundadır.
Altıncı fıkra hükmünce yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, yurt dışında yerleşik bir tüzel kişi ile iş birliği kurulu ise, yurt dışında yerleşik kuruluşun, bu yönetmeliğin yayım tarihinden itibaren altı ay içerisinde TCMB’na izin başvurusu yapması gerekecektir.